Domácí vaječný koňak ❄ Vánoční edice ❄



Máte rádi vaječňák? Abych se přiznala, já jsem ho nikdy moc nemusela. Vždycky mi tam něco vadilo, takže jsem ho nevyhledávala, ale přiznám se, že občas jsem na něj chuť dostala. A od té doby, co ho dělám doma, tak bych nepohrdla štamprdlí každý den 😁.

Přátelé, kupovaný cosi s vaječňákem nemá moc společného. Ne s tímto. Tenhle koňak je navíc skvělý v tom, že není tak přeslazený. Ano, cukr v něm je, ale není v něm kotel Salka.

Odrazuje vás od přípravy vaječňáku představa, že je to moc práce? Kdepak. Ve video receptu můžete vidět, že to tak není.


Jediný, na co je potřeba dát si pozor, tak aby se vám nezdrcly žloutky. Jedinou radu, kterou vám můžu dát je ta, že je pokud by se vám voda v hrnci vařila, vřela by, počkejte, až přestane. Pokud byste vypnuli plotýnku a voda by vřela, dali mísu na hrnec, žloutky by se pravděpodobně zdrcly. Plotýnka bude totiž stále horká a chvíli potrvá, než se voda přestane vařit. Takže je potřeba to vychytat a vypnout plotýnku, když voda lehce pobublává. U plynového sporáku tomu bude asi maličko jinak.

100 ml neslazeného kondenzovaného mléka
400 ml 31% smetany
200 g krupicového cukru
1 lžička vanilkového extraktu
5 žloutků
200 - 300 ml rumu

Do rendlíku jsem nalila mléko, smetanu, přisypala jsem cukr a přilila lžičku vanilkového extraktu (Můžete použít vanilkový lusk. Lusk rozřízněte v půlce, vydlabejte semínka a i s luskem je dejte povařit do mléčné směsi.)

Mléčnou jsem jsem pomalu zahřívala dokud se cukr nerozpustil a směs nezhoustla. Poté jsem rendlík odstavila.

Připravila jsem si vodní lázeň a stranou žloutky do kovové mísy. Jakmile se začala voda v hrnci vařit, plotýnku jsem vypnula, na hrnec jsem dala mísu se žloutky, které jsem šlehala metličkou. Musíte šlehat rychle, aby se žloutky nezdrcly. Žloutky je potřeba ohřát, což zkouším na prst a jakmile ho tam jen tak tak udržím, mám hotovo a mísu dám z vodní lázně.

Za stálého míchání ke žloutkům přilévám mléčnou směs, kterou následně přecedím přes cedník a do směsi přiliji Rum. Poté vaječňák přeliji do čisté lahve.


Z této dávky jsem měla skoro litr vaječňáku. Ochutnala jsem ho po 5 dnech a je fakt výborný. Škoda, že si ho teď nemůžu dopřávat 👀. Každopádně už teď vám říkám, že jedna lahev je málo 😁.
A co se týče trvanlivosti, řekla bych, že vydrží tak 2 - 3 týdny. No, vydrží... 3 týdny nám nikdy nevydržel 😎.

Tak na zdraví 🥃

Komentáře

Populární příspěvky