Nekynuté svatomartinské rohlíčky s ořechovou náplní




Pomalu se blíží 11. listopad, tedy svátek svatého Martina, kdy se v Čechách a na Moravě pekly martinské rohlíky nebo podkovy, zvané též martiny, roháče, zahýbáky či vandrovnice. Protože svátek svatého Martina bylo tradiční datum, kdy čeleď opouštěla sjednanou službu a hledala si nového hospodáře, dostávala toto pečivo na odchodnou (proto vandrovnice).


Dobrá zpráva pro ty, kteří neradi pracují s kynutím těstem - mám tu pro vás rohlíčky z nekynutého těsta :).

Recept jsem si půjčila od pana Cuketky, podle kterého jsem už dělala i výborné nanuky. Píše, že největším oříškem je tvarování rohlíčku. No já nevím, já spíš měla problém s vyválení těsta dokulata.
Ale i když mám každý rohlíček jinak velký, nemění to nic na tom, že jsou naprosto luxusní. Hlavně druhý den.

Suroviny na těsto:
225 g hladké mouky
1 lžíce moučkového cukru
2 žloutky
125 g změklého másla
75 ml smetany ke šlehání
špetka soli

Náplň:
100 g mletých vlašských ořechů
65 g moučkového cukru
1 bílek
1 lžičky vanilkového extraktu (1 vanilkový cukr)

Do mísy jsem nasypala hladkou mouku, moučkový cukr, žloutky, máslo, smetanu, špetku soli a rukou jsem vypracovala nelepivé těsto. Pomoci si můžete robotem a zpracovat těsto v něm. Hotové těsto jsem zabalila do potravinářské fólie a uložila na 30 minut do lednice.

Mezitím jsem si připravila ořechovou náplň z mletých vlašských ořechů, moučkového cukru, bílku, lžičky vanilkového extraktu a vše jsem spojila tak, aby vznikla tužší hmota. Pokud by byla hmota řídká, přidejte ořechy. Hotovou náplň jsem uložila do lednice.

Odpočaté těsto jsem si zvážila a rozdělila ho na 5 dílů a každý vytvarovala do koule. Těsto jsem rozválela dokulata na tloušťku asi 3 mm. Nožem jsem vykrájela trojúhelníky.

Na každý trojúhelník jsem dala ořechovou náplň a kraje těsta jsem potřela bílkem.
Rohy trojúhelníky a zadní okraj jsem přehnula na náplň a srolovala a vytvarovala jsem rohlíček. Okraje rohlíčku jsem stiskla mezi prsty, aby se těsto spojilo.

Hotové rohlíčky jsem dala na plech vyložený pečícím papírem, potřela je rozšlehaným vajíčkem a dala jsem je péct do předehřáté trouby na 180°C . Pekla jsem je 20 minut dozlatova.

Rohlíčky jsem posypala moučkovým cukrem.

Malý tip pro vás - Pokud vydržíte rohlíčky nesníst hned po upečení, druhý den si na nich pochutnáte ještě víc.







Komentáře

Populární příspěvky