Matcha dort aneb The Daring Bakers'

Jak jsem se již na Facebooku zmínila, včerejší den patřil čaji Matcha. Takže nejprve něco o něm.
Tady je video, kde můžete vidět, jak probíhá mletí čaje Matcha. A kdo umí japonsky nebo jak to ten pán mluví, tak tomu bude i rozumět.


Kdo ne, čte dál:)



Ne, nebudu Vás nutit číst slohovou práci obšlehnutou z netu o čaji Matcha. Koho by zajímalo více informací, přečte si o něm sám a to přímo TADY.

Jen si dovolím takový menší výtah...

- řada studií prokazuje, že jen jeden šálek čaje Matcha je ekvivalentem 10 šálků běžně louhovaného zeleného čaje. Zdravotní přínosy čaje Matcha jsou daleko vyšší, protože když budete pít Matcha, tak spotřebujete celý čajový list, což je velmi prospěšné pro naše zdraví

Vitamíny a minerály

- vápník, chróm, mangan, draslík, selen, vitamin C, zinek

Matcha Tea

- snižuje cholesterol, snižuje riziko vzniku cukrovky, snižuje fyzickou a psychickou zátěž, zlepšuje náladu a soustředěnost, posiluje imunitní systém, snižuje zápach z úst, podporuje oxidaci tuků, zrychluje metabolismus, podporuje dlouhověkost, vyrovnává krevní tlak


Já jsem svůj Matcha čaj zašla koupit tady v Hradci Králové do Bazalky a to za krásných 275 Kč. Věřím, že na netu seženete levnější, ale na to nebyl čas, protože než by mi to přišlo, byl by příští týden a teď už nemám odvahu na to koukat:)
40g Matcha za 275,-
No a teď k samotnému dortu... Dobrý půl den mi zabralo hledání receptu. Čaj Matcha je v BIO kvalitě a tím pádem byly i veškeré recepty v BIO kvalitě a to jsem úplně nechtěla. I když hledání receptu vypadalo hodně zoufale, nakonec jsem našla recept, kde byla použitá bílá čokoláda a měla jsem vyhráno. Částečně. Po jeho přečtení se mi do něj moc nechtělo, protože mi přišel složitý... Ale na výběr jsem moc neměla a tak jsem se do něj pustila s tím, že když se to nepovede, tak dnes ráno udělám šlehačkový dort:)

Nejmíň jsem se obávala korpusu. Ten byl dost jednoduchý. Horší už byla pěna z bílé čokolády a pěna ze zeleného čaje, protože se používá želatina a s tou já se moc nekamarádím:) Proto se i tento dort stal březnovou výzvou - tedy The Daring Bakers'.

Jinak receptu nemohu nic vytknout. Snad jen to, že jsem z toho byla celou dobu na nervy, nevěděla jsem, jak dlouho mám péct korpus a tak jsem u trouby nervózně přešlapovala (nakonec to bylo 25 minut - věděla jsem to, ale challenge je challenge), postup jsem si vždy musela přečíst 3x - 4x, abych měla jistotu, že dělám vše správně a i přes to jsem propadala panice při zjištění, že do zelené pěny jsem nezapracovala vejce, které jsem tam zapracovala:) 
Práce s želatinou mě prostě DĚSÍ!!!
Dalším, ne moc potěšujícím zjištěním bylo zjištění, že nemám posuvnou formu na dort. Teda mám, ale ne kulatou, ale i tak jsem si docela poradila. Jen to zanechalo kosmetické vady na dortu - zanechala je tam potravinářská fólie, ale nikomu nebudeme říkat, že to tak nemělo být a budeme tvrdit, že je to děsně rustikální nebo tak něco:D

A pro ty z Vás, kdo by chtěli Matcha dort upéct, tak recept je tady. Držím pěsti, přeji pevné nervy a potravinářské fólii zdar:)

Dort o průměru 18 cm.



Matcha piškot

2 vejce
60 g cukru krupice
2 lžíce oleje
1/2 lžičky vanilkového extraktu
50 g hladké mouky
1 rovná lžíce zeleného práškového čaje matcha

Pěna z bílé čokolády

3 1/2 plátku želatiny Dr. Oetker
90 g bílé čokolády
50 ml mléka
150 ml smetany ke šlehání
2 bílky

Pěna ze zeleného čaje

2 1/2 plátku želatiny Dr. Oetker
2 žloutky
20 g cukru
8 g zeleného práškového čaje matcha (asi 3 rovné lžičky)
2 lžíce teplé vody
80 ml mléka
100 ml smetany ke šlehání
popř. další zelený čaj na poprášení povrchu dortu

Nejprve si připravím piškotový podklad. Vejce s cukrem šlehám elektrickým šlehačem 20 minut do husté pěny. V závěru snížím rychlost šlehání, vliji olej a vanilkový extrakt, a šlehač vypnu. Proseji mouku a čaj a s citem vmíchám do vaječné pěny. Vliji těsto do formy, jejíž dno mám vyložené papírem na pečení, a peču při cca 180°C. Nechám asi 10 minut chladnout ve formě, pak formu odstraním a nechám korpus vychladnout zcela.

Vychladlý piškot si upravím, tzn. pokud jsou boky připečené trochu do hněda, opatrně je seříznu, aby vynikla zelená barva piškotu. Já většinou seříznu i kůrku nahoře, protože bývá zahnědlá, tak aby mě to na průřezu barevně nerušilo. Poté korpus upnu do ráfku (pevně, pěna bude dost řídká), který jsem zevnitř po obvodu vyložila pruhy tužší fólie (při odstranění ráfku pak tolik neporuším dort).
Na pěnu z bílé čokolády nejprve ponořím plátky želatiny do studené vody, aby změkly. Pak dám do žejdlíku mléko a čokoládu a nechám zahřívat, dokud se čokoláda v mléce nerozpustí do hladka. Ušlehám smetanu, stačí do polotuha. Vyšlehám z bílků sníh.

Vyždímám změklé plátky želatiny a rozmíchám je drátěnou metlou v čokoládovém mléce (musí být teplé, jinak se želatina nerozpustí). Přidáním želatiny by se směs měla ochladit, aby byla vlažná, pokud je stále hodně teplá, nechám ji chvíli chladnout. Pak metlou nadvakrát vmíchám vyšlehanou smetanu, tak, aby směs byla hladká. Nakonec vmíchám i sníh. Sníh rozmíchám také metlou, docela fest, žádné opatrné zahrnování, protože by tam zůstaly kousky sněhu a to nejde. Pěna musí být hezky hladká. Usilovným mícháním se zřejmě vytvoří plno drobných bublinek, tak pěnu ještě promíchám gumovou stěrkou, abych se alespoň části bublinek zbavila. Pěna bude dost řídká, takže pokud mám obavu, aby se trochu nevpila do piškotu, dám ji na chvíli do lednice, aby mírně zhoustla (musím ale sledovat a promíchávat, aby nezhoustla příliš). Pěnu vliji na piškot a dám do lednice ztuhnout.

Na pěnu ze zeleného čaje si opět nejdřív namočím želatinu do hodně studené vody. Žloutky šlehám s cukrem asi 5 minut, až zhoustnou a zbělají. Smetanu vyšlehám do polotuha.

Do smaltovaného hrnečku dám matchu a teplou vodu a trochu rozmíchám. Přidám mléko a dám na plotnu. Míchám a zahřívám, dokud se všechen čaj dobře nerozpustí (k varu by dojít nemělo, čaj se má hlavně rozpustit a směs ohřát kvůli želatině). Do teplého mléka přidám vyždímané měkké plátky želatiny a drátěnou metlou je míchám, dokud se nerozpustí. Tuto směs za stálého míchání liji do vyšlehaných žloutků, až se vše dobře spojí. Nakonec vmíchám po částech ušlehanou smetanu a opravdu dobře promíchám – gumovou stěrkou to beru pořádně po stěnách i dně misky, aby se vše dobře promísilo, jinak by pěna byla šmouhatě zelená (matcha čaj je totiž moc dobré barvivo). Pěnu naliji na ztuhlou pěnu z bílé čokolády a nechám v lednici přes noc.

Druhý den odstraním ráfek a opatrně sloupnu pruhy fólie z boků dortu. Opravím, co je potřeba, a dozdobím, na což je nejlepší poprašek z matcha čaje.

Komentáře

Populární příspěvky