Masopustní šišky - univerzální těsto na koblihy, bavorské vdolky a šišky


Mám tu pro vás recept, podle kterého připravíte koblihy, vdolky, ale také šišky - je totiž univerzální.

Pokud byste se rozhodli dělat koblihy, ale nevíte jak na ně, recepty najdete zde. Na Bavorské vdolky je recept zde, ale teď zpět k šiškám.


 Na Slovensku se koblihám říká šišky, ale já mám pro vás naše české šišky, které se smaží prázdné, mohou být zakroucené a obalují se ve skořicovém cukru. Těsto na šišky jsem připravila v domácí pekárně, ale zde najdete postup i pro klasické zadělání těsta.


Suroviny:
300 g hladké mouky
60 g krupicového cukru
30 g droždí
40 g rozpuštěného sádla
200 ml mléka
3 žloutky
2 lžíce rumu
špetka soli

Těsto připravené v pekárně

Do nádoby jsem nalila sádlo a protože bylo horké, přilila jsem mléko pokojové teploty. Mléko jsem tedy neohřívala. Dále jsem přilila rum, přidala jsem žloutky a přisypala jsem hladkou mouku.

Do jednoho rohu nádoby jsem nasypala špetku soli a doprostřed jsem rozdrobila droždí, které jsem zasypala cukrem. Dejte pozor, aby se droždí nedostalo k soli. Těsto by pak nevykynulo.

Nádobu jsem vložila do pekárny. Na pekárně jsem navolila program na přípravu těsta a pekárnu jsem nechala pracovat. Pokud bylo potřeba, pekárně jsem pomohla dostat mouku ze stěn nádoby.

V případě, že by bylo těsto řidší, přidávejte postupně mouku a vždy pekárnu nechte chvíli pracovat. Měli byste docílit hladkého těsta, které se nelepí na stěny nádoby.

Těsto připravené ručně nebo v robotu

Do mísy nasypte mouku, do které udělejte důlek. Do něj rozdrobte droždí, zasypte ho trochou cukru, zalijte vlažným mlékem a nechte vzejít kvásek. Trvá to asi 15 minut.

Ke stěně mísy nasypte špetku soli a ke kvásku přidejte zbylé suroviny - cukr, mléko, žloutky, rum a sádlo. Hnětacím hákem nebo pěkně ručně vařečkou vypracujte hladké, nelepivé těsto.

V případě, že by bylo těsto řidší, přidávejte postupně mouku.
-------------------------------------------------------------------------------------
Vykynuté těsto jsem si přendala na pracovní plochu a lehce ho propracovala. Těsto jsem zvážila a vydělila jsem ho 15 kousky. Každý kousek tak měl 50 g.

Z jednotlivých bochánků jsem vyválela hada o délce 25 cm. Těsto jsem v polovině přehnula a stočila.

Těsto by nemělo být nutné podsypávat. Pokud ano, použijte minimum mouky. Větší množství mouky na těstě by se při smažení usazovalo na dně nádoby a připalovalo.

Takto připravené šišky jsem nechala pod utěrkou kynout dalších 15 minut.


Mezitím jsem si rozpálila 1 litr oleje, do kterého jsem vkládala šišky. Ty jsem smažila 1 minutu pod pokličkou. Po minutě jsem je smažila z druhé strany odkryté. Dejte pozor, abyste šišky nesmažily příliš zprudka. Šišky by pak byly hodně tmavé. Smažte je pozvolna, ať jsou hotové i uvnitř a na povrchu jsou krásně dozlatova.

Usmažené šišky přendejte na ubrousek okapat a poté je obalte ve skořicovém cukru, který si snadno připravíte doma - na 90 gramů cukru dáte 10 gramů skořice.

Kdo nechce, šišky obalovat v cukru nemusí. Při servírování je stačí lehce poprášit moučkovým cukrem nebo je podávat pouze s marmeládou.







Komentáře

Populární příspěvky