Dušičky - Kosti svatých




Přátelé, je to tu zase. Stejně jako loni, ani letos nezapomínám na naše české dušičky a přicházím s pokrmem nazývající se buď přímo Dušičky, v některých oblastech pak Kosti podle tvaru, které toto pečivo mívalo. Tradiční české dušičkové pečivo totiž vypadalo ledajak. Bylo to pečivo ve tvaru zkřížených kostí, pletenců, bochánků a rohlíků a vyrábělo se jak z těsta chlebového, koblihového, tak z těsta bílého z pšeničné mouky.


Jestli je to úplně ten recept, podle kterého se peklo dřív netuším. Na internetu je takových variant... Stačí si jen vybrat. Já jsem nakonec sáhla po receptu, který neobsahuje droždí.

Samozřejmě jsem se i pídila po informaci, zda moje babička nedělala někdy kosti. Na to přišlo okamžité NEDĚLALA.

K samotnému receptu... Nic jsem na něm neměnila a ze všech surovin uděláte cca 30 kostí. Pokud tedy stejně jako já uděláte každý kousek o 35g.
Do těsta jsem přidala citronovou kůru a sůl - to v původním receptu nebylo myslím, že jsem udělala dobře. Bez toho by to nebylo ono.

Neděste se, že je těsto tuhé. Má prý takové být. Potom i výsledná kost je maličko tužší. Nejlepší jsou samozřejmě úplně čerstvé. Druhý den je pečivo o něco víc tužší, ale zuby si na tom nevylámete :D.

Pokud nechcete dělat kosti, těsto můžete vyválet, vykrojit obdélník a udělat do něj křížek. Pak jen usmažit a obalit v cukru.

Asi tak mé postřehy. Recept prý pochází z Horní Branné na Liberecku a jeho originální podobu najdete v Dušičkovém článku Českého rozhlasu Liberec.


Suroviny:
500g proseté hladké mouky
40g krupicového cukru
30g másla
1 vejce
2 žloutky
Špetka soli
citronová kůra z 1 citronu
Mléko podle potřeby

Do mísy jsem nasypala mouku, sůl, cukr, citronovou kůru a tuto suchou směs jsem promíchala.

Dále jsem přidala vejce a žloutky, máslo a začala jsem vypracovávat těsto. Pokud se vám těsto nespojí, přilijte podle potřeby mléko. Přilévejte ho postupně po menších dávkách pouze do chvíle, kdy se těsto začne spojovat. Zpracujte tuhé těsto.

Těsto jsem si rozdělila na 35g díly a z těch jsem vyválela delší válečky. Ty jsem na koncích nařízla a tvarovala je do tvarů kostí.

Takto připravené těsto jsem smažila v rozpáleném oleji dozlatova.

Hotové pečivo jsem dala na papírový ubrousek, aby z nich odkapal přebytečný tuk, a potom ho ještě za tepla obalila v moučkovém cukru.

Dobrou chuť



Komentáře

Populární příspěvky