Staročeské bramboračky / Lokše

Dnes jsem na Facebooku zveřejnila fotku, jak si u oběda pochutnáváme na bramboračkách. Původně jsem je dělala jen pro malýho, protože mi bylo jasný, že těstoviny s mletým a rajčatovkou mi jíst nebude (on mi doma vlastně vůbec nejí, ale ve školce si dá i koprovku - nechápeš :D).

Ondra má prostě svých TOP 5 jídel, tak občas udělám výjimku a uvařím speciálně pro něj jídlo navíc. Dnes tedy bramboračky a jak si pochutnával. Radost pohledět.


Já vám sem napíšu recept, jak jsem je dělala. Upozorňuji, že gramáž u mouky je hodně orientační. Těsto by nemělo lepit, takže jsem hodně podsypávala pod těsto, i když jsem už chystala jednotlivé kousky na vyvalování. Věřím, že se vám povedou :).

Suroviny:
700g brambor
200g polohrubé mouky (použít lze i hladkou, celozrnou/bílou)
1 velké vejce
Sůl
Rozpuštěné máslo na potření hotových bramboraček

Brambory jsem si den předem uvařila ve slupce do měkka. Druhý den jsem je oloupala a na jemné straně struhadla nastrouhala. Přidala jsem vejce, sůl, mouku a vypracovala těsto. Těsto by nemělo lepit. Podle potřeby si přisypte mouku.

Z vypracovaného těsta jsem odkrajovala kousky a z nich vyválela tenké placky, které jsem opekla nasucho na pánvi.

Žádný tuk jsem pod ně nepoužívala a osvědčila se mi stará oprejskaná pánev, na které se dělaly nádherně. Tu keramickou jsem hned hodila do dřezu - ta se vůbec nechytala... :D

Hotovou bramboračku jsem si dala na tác a ihned jsem ji potřela rozpuštěným máslem. Jakmile se opekla druhá, položila jsem ji na tu první, aby se zapařily a opět ji potřela máslem. Takto jsem to dělala s každou. Takhle to totiž jde, když vám je nikdo neužírá :D.

A to je celá věda :). Bramboračky/lokše se dělají i na sladko. Vynecháte máslo, použijete marmeládu. Nebo je potřete husím sádlem a pomažete povidly,... Inspirovat se určitě můžete i u svých babiček :).

Na fotku mi zbyly už jen dvě bramboračky. Zbytek pánské osazenstvo snědlo :D.

Komentáře

Populární příspěvky