Vánoční edice: Vánočka



Několik let jsem pekla vánočku podle jednoho osvědčeného receptu. Myslím, že to tak máme asi všichni :). Bohužel jsem žádný nepodědila a tak jsem hledala a odhodlávala se k tomu zkusit jiný.
Letos jsem pekla vánočku jen pro nás a tak jsem si řekla, že to prubnu a půjdu do jiného receptu. Když se nezadaří, tak to nebude taková hrůza. Když se zadaří, tak to bude jedině dobře :).

Takže po nějaké době pátrání jsem inspiraci našla u Meg v kuchyni. Tady jsem tak nějak šla na jistotu a ano, povedlo se. Dobře, přiznám se, že jsem se maličko bála, protože jsem vánočku vždy pekla z hladké mouky a najednou jsem měla použít polohrubou...

V receptu jsem pozměnila jen jednu věc. V tomto je uvedeno 100 g másla. Já vždy dávám máslo/sádlo, 50/50. Sádlo dodá vánočce křehkost a křupavost.



Takže jdeme na recept :)

Suroviny:
500 g polohrubé mouky
100 g másla nebo 50 g másla/50 g sádla
250 ml mléka
100 g moučkového cukru
1 balíček vanilkového cukru nebo nahradit část moučkového domácím vanilkovým
1 vejce
1/2 kostky (20 g) droždí
2 lžičky cukru (krupice/krystal)
špetka soli
rozinky
1 vejce na potření

Postup:

Droždí v misce rozetřeme se dvěmi lžičkami cukru.



Vznikne hladká kašička, ke které přidáme trochu vlažného mléka a lžíci mouky a necháme vzejít kvásek.



Do mísy nasypeme mouku, cukr a přidáme špetku soli. Máslo rozehřejeme a smícháme ho s mlékem. Tuto směs nalijeme k mouce, přidáme vajíčko a kvásek.


Vymícháme hladké těsto, ke kterému přidáme rozinky dle chuti. Necháme kynout cca hodinu, až těsto zdvojnásobí svůj objem.





Vykynuté těsto rozdělíme na osm dílů. Pokud je jeden o něco větší, necháme si ho navrch. Zbytek rozdělíme do skupin na 4 a 3 kousky.

Rukama rozválíme 4 kousky na válečky a upleteme z nich cop.




Vzniklý cop přeneseme na plech vyložený pečícím papírem.

Hranou dlaně ho uprostřed zploštíme a vytvoříme tak základ pro další patro.

Ze třech bochánků opět vytvoříme válečky a zapleteme cop ze třech. Umístíme ho na první.


A zase ho uprostřed trochu zplácneme. Poslední bochánek rozdělíme na půl, rozválíme a zamotáme. Položíme nahoru na vánočku. Pro jistotu vánočku na třech místech zajistíme špejlemi. Ještě ji přikryjeme utěrkou a necháme asi půl hodiny dokynout.


Troubu rozpálíme na 175°C a vánočku potřeme rozšlehaným vajíčkem.


Pečeme ji v troubě dozlatova (pekla jsem ji něco málo přes hodinu). Nakonec propíchneme špejlí, jestli je už uvnitř upečená (nesmí vyjít ven lepivá).





Vánočka byla luxusní a nadýchaná a jinou už péct nebudu :).
Postup na pletení vánočky najdete zde na YOUTUBE.





Komentáře

Populární příspěvky