❄ Vánoční edice ❄ Linecké cukroví




Ještě včera jsem měla teplotu 37,3 stupňů, což pro někoho nemusí být moc, ale mně při ní trnou zuby. Dnes ráno jsem měla 36 stupňů. Byla mi zima a bolela mě hlava, tak jsem ještě ležela do půl 10 a pak šla dělat oběd. Že by mi bylo nějak hej, tak to fakt ne. Po obědě jsem uložila malýho živočicha a šla si, jako vždy, lehnout. Ale dnes jsem neusnula. Proč vám to píšu nevím - to máte tak na úvod :-D.

Teď je 22:00 a já se rozhodla, protože zrovna neumírám na rýmičku, nebolí mě hlava a nemám teplotu, že napíšu další recept do mé Vánoční edice a to na Linecké těsto. Ano, čtete správně. Rozhodla jsem se to nazvat Vánoční edice. Protože mi to prostě přijde takový hezký. A hlavně budu mít recepty pod jedním štítkem. I vy, samozřejmě :-).


Linecké je strašně moc jednoduché a zvládne to opravdu každý. Receptů je spousta. Například bez vanilkového cukru. Nebo někdo kdysi do lineckého dával oříšky. I postupy jsou různé. Někdo máslo tře s cukrem, já ho vkládám nakrájené na kousíčky do mouky.
Nejlepší marmeláda je asi rybízová, ale já minulý rok promazávala i marmeládou z hroznového vína a byla to dobrota. Prostě to chce nějakou kyselejší marmeládu.



Suroviny:
250 g hladké mouky
80 g moučkového cukru
1 sáček vanilkového cukru
1 ČL citronové kůry
1 vejce
150 g másla
špetka soli

Postup:
Mouku s cukrem prosejte, přidejte vanilkový cukr, citronovou kůru a špetku soli. Uprostřed směsi udělejte důlek, dejte do něj vejce a kolem nakrájejte na malé kousky změklé máslo.
Vypracujte hladké těsto, zabalte ho do fólie a dejte odležet do lednice. Stačí hodina, můžete ho nechat v lednici i přes noc.

Odleželé těsto nechte chvíli povolit při pokojové teplotě a na pomoučeném válu ho vyválejte na plát silný asi 3 mm. Z těsta vykrajujte kolečka, srdíčka nebo kytičky. Do druhé poloviny nezapomeňte vykrajovátkem udělat dírku. Pokud teda nevlastníte nějaké spešl vykrajovátko :-).

Přendejte na plech vyložený pečícím papírem a pečte dorůžova - 180°C cca 10 minut.

Vychladlé linecké potřete marmeládou a vložte do krabice vyložené papírovými ubrousky. Díky marmeládě bude linecké měknout. Pokud linecké pocukrujete, bude měknout rychleji.

Všimla jsem si, že někdo upeče linecké koncem listopadu a hned slepuje. Já to dělám cca 14 dnů před Štědrým dnem.


Komentáře

Populární příspěvky