Škola pečení aneb Odpovědi na vaše dotazy

Sem tam se mě někdo zeptá na nějaké doplňují informace k receptu. Já už mám něco "odpečíno" a tak už spoustu věcí považuji za samozřejmost.
Přiznám se bez mučení, že některé dotazy mě i dostávají do kolen (myšleno v dobrým). Také jsem nějak začínala - s práškem v krabici, také mi nebyla spousta věcí jasná, a tak jsem se rozhodla pro Vás sepsat a zároveň Vám dát pár tipů/rad při pečení.

Pečení není žádná věda a opravdu to zvládne každý. Jsou recepty složitější, které nás odrazují od pečení, ale i jednoduchý recept Vás může překvapit svou božskou chutí. Základem je být dobře připraven. Ano, příprava je důležitou součástí a doporučuji ji nepodceňovat . Taky umím vzít studené vejce z lednice a rozklepnout ho do těsta, máslo rozpustit v mikrovlnce, mouku jen tak ledabyle nasypat do mísy apod. A to může být kámen úrazu. Ono z toho něco vznikne, což o to, ale rozdíl s dezertem, se kterým se někdo mazlil už od začátku se pozná hned při vložení do úst. Je rozdíl mezi dusivou nebo nadýchanou buchtou. Tak jdeme na to.



  1. Před pečením si potřebné suroviny vyndejte z lednice - minimálně hodinu předem.
  2. Máslo o pokojové teplotě - máslo vyndané z lednice, viz. bod 1. Boha jeho nerozpouštějte ho v mikrovlnce (rvu si vlasy).
  3. Prosátá mouka - někdy je v receptu uvedeno, že mouku prosejeme, někdy ne. Já to dělám vždy. Těsto je pak nadýchané.
  4. Máslo s cukrem šleháme do pěny - vždy šlehám minimálně 10 minut.
  5. Žloutky utřeme s cukrem do pěny - opět šlehám 10 minut. Začnu samotnými žloutky a pomalu přisypávám cukr. Pokud to tak neuděláte, pěna nebude. Bohužel už jsem na to dojela i já - do  mísy jsem dala žloutky zároveň s cukrem a pěna byla ta tam.
  6. Pokud budete šlehat minimálně 10 minut, máte šanci, že těsto bude nadýchané.
  7. Při pečení vždy používám Smetanu ke šlehání - ne smetanu na vaření.
  8. Holandské kakao není GRANKO!!!!
  9. Vždy používám kvalitní vysokoprocentní čokoládu. Figaro nebo Orion za dvacku vám nezaručí ten pravý zážitek při jedení dezertu. 
  10. Vždy používám kvalitní suroviny.
  11. Vždy si smíchám suché ingredience předem. Hlavně mouku, prdopeč a sůl. Vše bude smíchané rovnoměrně.
  12. Než začnete péct, vždy si celý recept přečtěte.
  13. Veškeré suroviny si odvažte předem do misek.
  14. Než se pustíte do výroby těsta, vždy si předem zapněte troubu a vymažte formu máslem.
  15. Pokud recept vyžaduje rozpuštěné máslo, dělejte to na sporáku. A i tady se vyplatí číst recept předem. Nemusíte pak čekat na vychladnutí.
  16. Pokud si nevyndáte suroviny z lednice a budete míchat studené a teplé (pokojová teplota), nebo nenecháte např. máslo vychladnout - těsto se může zdrcnout nebo prostě nebude nadýchané.
  17. Pokud recept vyžaduje vyšlehat šlehačku, je dobré si hodinu nebo 30 minut před šleháním dát mísu s metlou a se šlehačkou do ledničky. Vše budeme mít stejnou teplotu a ihned po vyšlehání bude šlehačka tuhá.
  18. Nikdy nepoužívám v receptech Heru a jí podobné margaríny - pokud chcete, aby měl dezert skvělou chuť, použijte máslo, prosím.
  19. Pokud peču v dortové formě, nechávám korpus po upečení chladnout na mřížce a cca po 20 minutách formu sundám, aby se korpus nezapařil.
  20. Zbytečně neotvírejte troubu.
  21. Pokud je v receptu vyžadována citronová šťáva, pomerančová šťáva apod., těsto se tváří jako zdrcnuté, ale není se čeho bát.
  22. Bez použití kvalitních surovin a nedodržení receptury neočekávejte kvalitní výsledek.


Komentáře

Populární příspěvky