🐰Velikonoční edice🐣 Luxusní velikonoční mazanec (Svěceník)


A je to tu - posledního velikonoční videorecept. Původně jsem to neměla vůbec v plánu, ale nedalo mi to a musela jsem zkusit znovu upéct další mazanec. Z loňského roku vědí ti, kdo mě sledují, že mi mazanec vždy prasknul. Letos jsem na to šla lišácky. Nechala jsem ho dlouho kynout a pro jistotu do něj křížek ani neudělala. Ale vy, kteří se rozhodnete upéct tento mazanec, si do něj křížek udělejte.

Tenhle mazanec, ve Slezsku nazývaný Svěceník je po upečení krásně nadýchaný a upozorňuji vás, že my už jiný ani nechceme.


Suroviny:
400 g polohrubé mouky
20 g droždí
70 g krupicového cukru
1 vanilkový cukr
200 ml mléka
100 g rozpuštěného a vychladlého másla nebo sádla
3 žloutky
špetka soli
Rozinky (já dala 2 hrsti)
Kůra z 1 citronu
rum na namočení rozinek
Sekané mandle do těsta (množství je libovolné)
vejce na potření + lžíce rumu
Mandlové lupínky na posypání mazance

Do mísy od robota jsem dala polohrubou mouku, do které jsem udělala důlek a nasypala do něj rozdrobené droždí. To jsem zasypala lžičkou krystalového cukru, zalila trochou vlažného mléka, zakryla utěrkou a nechala 20 minut na teplém místě vzejít kvásek.

Po dvaceti minutách mám kvásek hotový a přidala jsem podél stěn mísy špetku soli - ta se nesmí dostat do kvásku. Dále žloutky, zbylý krupicový cukr, 1 vanilkový cukr, citronovou kůru z jednoho citronu, rozpuštěné a vychladlé másla, které jsem smíchala se zbylým mlékem. Máslo můžete zcela nahradit sádlem, které dělá kynuté těsto ještě lepším, ale pozor - opět vše musí být vlažné, ne horké.

Zapnula jsem robota a nechala ho vypracovat hladké těsto. Do toho jsem následně přidala mandle, zvolila jsem sekané, protože v mazanci pak krásně křupou a dvě hrsti rozinek namočené v rumu i s rumem. Alkohol se vypeče. Opět jsem nechala pracovat robota a podle potřeby jsem přisypala mouku, aby bylo těsto hladké a nelepilo. Hotové těsto jsem zaprášila moukou a nechala na teplém místě kynout hodinu a půl.

Vykynuté těsto jsem si přendala na pracovní plochu, krátce propracovala, utvořila bochánek, přenesla jsem ho na větší plech, těsto jsem zakryla větší mísou a nechala kynout dalších 45 minut. Těsto můžete nechat kynou klidně hodinu a půl, ale  mně se zdálo, že po 45 minutách je těsto dost velký na to, aby šlo pomalu do trouby.

Něž mazanec vykynul, připravila jsem si 1 vejce, do něj dala 1 lžíci rumu a vše pečlivě vyšlehala. Šlehala jsem 5 minut, aby se mi netáhnul bílek.

Poté jsem vykynutý mazanec potřela vyšlehaným vajíčkem. Chápu, že mazanec bez křížku se neobejde, takže do vykynutého mazance kdo chce, si křížek udělá a poté potře vajíčkem a zasype plátky mandlí.

Plech jsem vložila do předem vyhřáté trouby na 170°C a pekla asi 40 minut. Samozřejmě si mazanec hlídejte a ujistěte se špejlí, že je dopečený.

Mazanec jsem nechala vychladnout na mřížce. Po upečení je mazanec krásně nadýchaný. Upozorňuji, že takový jsem ještě nikdy nejedla a odteď už ani jiný jíst nechci.


Tip pro vás:

  • Někdy se mi stane, že mi při přípravě kynutého těsta krásně vzejde kvásek, zadělám tedy těsto, které po cca 20 minutách zkontroluji, jestli kyne a ono se ani nehne. Zapnu tedy troubu na nejnižší stupeň a vložím do něj mísu i s utěrkou, kde mísu nechám dalších asi 20 minut. Poté vrátím mísu zpět na teplé místo kynout. Takto pomáhám kvasnicím dostat krev do žil a začít fungovat :D.
  • Křížek do mazance dělejte až po finálním kynutí. Tedy poté, co odklopíte mísu a chystáte se těsto potřít vejcem. Nejdříve tedy křížek, pomašlovat, posypat mandlemi a šup s ním do trouby.
  • Nezapomeňte, že mašlovat musíte těsto i v řezu.
  • Tento mazanec nechávám chladnout pod utěrkou, ale na mřížce.











Komentáře

Populární příspěvky